Posted by: hijaz2402 | Disember 9, 2010

TAE 4868… Lagenda Ekspres Tasik Kenyir

TAE 4868 merupakan salah sebuah bas yang dimiliki oleh Ekspres Tasik Kenyir. Bas ini dibina oleh SKS Coach & Works dan dipasangkan pada cesis Nissan Diesel JA450S, yang mana merupakan salah sebuah cesis kegemaran aku kerana ngauman enjinnya yang bagi aku istimewa berbanding enjin-enjin lain.

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

Menjengah ke bahagian dalaman bas, TAE 4868 ini mampu memuatkan 38 orang penumpang dengan konfigurasi tempat duduk 2+2.

Bahagian dalaman bas ini mempunyai keunikannya yang tersendiri kerana hampir keseluruhan bahagian dalamannya dibalut dengan fabrik bercorak bunga dengan tema warna merah dan emas, sesuatu yang aku rasa jarang-jarang dijumpai pada bas-bas sekarang.

Kerusi APM yang turut dibalut dengan fabrik bercorak bunga

Dan baru-baru ini aku berkesempatan mencuba bas ini bagi perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuala Berang, Terengganu. Tepat jam 9.00 malam, roda bas mula bergerak meninggalkan Hentian Putra. Perjalanan kami lancar dan kami tiba di Hentian RnR Gambang pada lebih kurang jam 12.30 tengah malam.

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

Pada pukul 1.05 pagi, bas mula bergerak meninggalkan RnR Gambang bagi meneruskan perjalanan menuju ke Kuala Berang. Jam 3.35 pagi, kami berhenti di Stesen Petronas Al-Muktafi Billah Shah (AMBS) bagi mengisi minyak.

Akhirnya kami tiba di Bandar Kuala Berang pada lebih kurang jam 4.45 pagi. Secara keseluruhannya, aku rasakan bas ini sememangnya selesa. Segalanya berfungsi dengan baik dan rata-rata penumpang berpuas hati dengan perkhidmatan yang disediakan.

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S

Apa yang membuatkan aku benar-benar terkejut apabila menaiki bas ini adalah dalamannya yang aku kira begitu ‘senyap’ walaupun pada jalan yang tidak rata. Cuma terdapat sedikit gegaran-gegaran kecil yang kedengaran apabila bas ini melalui jalan yang berlubang, suatu pencapaian yang bagi aku agak cemerlang untuk bas-bas yang seusia dengannya.

Ketika aku menaiki bas ini, tidak ada sebarang masalah yang dihadapi di sepanjang perjalanan untuk sampai ke destinasi. Kuasa enjin, brek, sistem suspensi, segalanya benar-benar menjalankan fungsinya dengan baik bagi menjamin keselamatan dan keselesaan penumpang (naik bukit tinggi pun pkai gear 5, tu pun tekan minyak nak pegi lagi bas ni, mau x eksaitet aku….hehe). Apapun, berkalung-kalung tahniah diucapkan kepada pihak Tasik Kenyir Express kerana menjaga bas ini dengan baik, paling tidak pun masih mampu memberikan perkhidmatan untuk sekurang-kurangnya 5 tahun akan datang, seterusnya meletakkan TAE 4868 ini pada tahap lagenda. Syabas diucapkan kepada pemandu TAE 4868 ini kerana telah menjaga bas ini dengan sebaik mungkin. =)

TAE 4868 / SKS Coach & Works / UD JA450S


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: