Posted by: hijaz2402 | Julai 13, 2010

Prestigious Mahligai Prestige

Ketika membaca forum MBTE (yang mana aku adalah salah sorang ahlinya iaitu hijaz_2402, promote, promote…. hehe), aku terlihat la gambar bas dua tingkat terbaru yang dimiliki oleh Mahligai Ekspres. Sejak itu, aku berkeinginan untuk snap gambo bas tersebut sendiri. Dan pada hari ini, 13 Julai 2010, aku berkesempatan untuk berkunjung ke depoh Mahligai Ekspres yang terletak di Gombak. Nasib aku baik, bas dua tingkat terbaru tersebut terdapat di situ. Mahligai Prestige, itulah gelaran yang diberi kepada bas dua tingkat mereka.

WTT 3333 / sksbus / MAN 24.400

WTT 3333 / sksbus / MAN 24.400

Bas ini didaftarkan dengan nombor plet WTT 3333. Bercakap tentang nombor plet, semua bas-bas Mahligai Ekspres menggunakan nombor plet yang berakhir dengan *** **33, dan bagi bas dua tingkat mereka, semua nombor plet adalah *** 3333. Agak menarik, bukan? WTT 3333 ini didaftarkan dengan menggunakan permit Mahligai Ekspres Sdn. Bhd. Bas ini dibina oleh sksbus dan digerakkan oleh MAN 24.400.

Permit yang tertera pada WTT 3333

Bas ini memuatkan 45 kerusi untuk penumpang, kabin tidur di atas tayar depan untuk drebar, dan lorong di tengah untuk pengguna berjalan2 di dalam bas. Antara ciri-ciri lain yang terdapat pada bas ini adalah

Pada pintu depan bas ini, terdapat ucapan selamat datang. Apa yang menariknya, ucapan ini turut ditulis dalam bahasa jawi. Agak jarang aku jumpa bas-bas ekspres menggunakan bahasa jawi sebagai hiasan pada badan bas selain daripada tulisan rumi untuk membezakan nama setiap syarikat.

Menjengah ke bahagian dalam bas, Mahligai Ekspres nyata mengikut jejak langkah pesaing-pesaingnya kerana turut menukarkan konsep “standard seating” iaitu 2+2 kepada “Super VIP seating” iaitu 2+1. Seat yang digunakan adalah daripada jenama APM, yang mana agak popular dan selalu dijumpai pada bas-bas yang dibina oleh sksbus.

Super V.I.P.... Prestige kan.... hehe

Seat APM yang digunakan

Namun, dalaman dia menggunakan aircond louvres yang tak boleh nak ditutup, mungkin sebab itu la bas ini menyediakan selimut untuk keselesaan penumpang. Kene jalan malam2, sejuk ooo. Mengingatkan aku pada salah satu DD SP Bumi, BKM 6789, ekon macam ni jugak, hehe.

WTT 3333 / sksbus / MAN 24.400

Secara keseluruhannya, aku rasakan bas memang menarik dan agak ‘catching @ striking @ ape2 je lah yang menggambarkan ianya menarik untuk dipandang’ dengan pemilihan livery yang diasaskan daripada dua warna iaitu merah dan kuning. Cukup menyerlah. Apapun, berkalung-kalung tahniah diucapkan kepada Mahligai Ekspres di atas kelahiran bas-bas terbaru mereka ini. Semoga Mahligai Ekspres terus maju pada masa akan datang. Prestigious Mahligai Prestige…..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: