Posted by: hijaz2402 | April 3, 2010

Rim Cap Oh Rim Cap

Rim Cap, atau dalam Bahasa Melayunya dipanggil Pelindung Rim, atau juga digelar ‘mekup rim’ di kalangan drebar2 bas daripada pantai timur, merupakan salah satu benda yang mencantikkan bas. Salah satu bas yang menggunakan pelindung rim ini adalah Transnasional Skyview ini.

WRM 2308 / Bee Hing / M.A.N 24.400

WRM 2308 / Bee Hing / M.A.N 24.400

WRM 2308 / Bee Hing / M.A.N 24.400

Bagaimana ianya dipasang ? Untuk pelindung rim seperti ini, ianya dipasang dengan menggunakan gegelang atau ‘bracket’ yang dilekatkan di keliling rim asal. Seterusnya pelindung rim ini diikat pada ‘bracket’ tersebut dengan menggunakan rivet. Walaubagaimanapun, ketika bas bergerak di jalan raya, gegaran yang kuat pada tayar boleh menyebabkan rivet ini menjadi longgar, dan pada akhirnya, pelindung rim ini akan tertanggal.

Contoh Rim Cap yang dah tertanggal.. Tapi nasib baik MAN bagi gelang tu, still nampak 'smart'... hehe

Walaubagaimanapun, baru-baru ini, aku terjumpa salah satu daripada geng2 Transnasional Skyview ini yang mempunyai pelindung rim yang lengkap pada keenam-enam roda bas.

Agak jarang nak jumpa bas ekspres yang dah berusia 2,3 tahun ke atas yang masih mempunyai rim cap yang lengkap.. Selalunya bas-bas ni akan kehilangan rim cap pada tayar belakang..

Tetapi apabila aku tengok betul2 kat axle ketiga, aku tertarik kerana drebar ni dah lakukan sedikit modifikasi pada pelindung rim tersebut.

Apa modifikasi yang dilakukan ? Beliau telah menebuk lubang pada pelindung rim serta ‘gelang’ di dalamnya dan memasang nat pada ‘gelang’ di dalamnya lalu mengikat pelindung rim tersebut terus kepada ‘gelang’ dan seterusnya kepada rim asal bas ini.

Ringkas, tetapi cukup praktikal. Cuma nat ini perlu dipastikan sentiasa ketat supaya pelindung rim ini tidak tertanggal dengan sewenang-wenangnya. Nak beli satu set mahal ooo. Mau seribu jugak, tu kalo isi minyak, dah berapa trip leh buat tu.

Apapun tahniah kepada drebar bas T308E ni sebab dh lakukan inisiatif sendiri sebab nak elakkan kehilangan rim cap dan membuatkan bas ni nampak agak cacat tanpanya. Bak kata drebarnye, “mainan aku blake nih”. “Iyer la boh”. hehe


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: